Izrael i Palestyna

W trakcie wyprawy:

• przejdziemy wzdłuż i wszerz Jerozolimę, odwiedzając w niej miejsca znane: Ścianę Płaczu, Kopułę na Skale, Via Dolorosa, i te, o których niewielu słyszało,
  • zobaczymy nowoczesny Tel Aviv i tradycyjną Jaffę,
  • dotrzemy na samą północ Izraela – do grot skalnych Rosh HaNikra,
  • odwiedzimy miejsca święte dla trzech wielkich, monoteistycznych religii: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu,
  • popływamy w Morzu Martwym i przekonamy się czy faktycznie jest martwe,
  • – zdobędziemy twierdzę Masada i poznamy jej historię,
  • dowiemy się jak żyją Palestyńczycy w „więzieniach z otwartym niebem” – czyli domach otoczonych potężnym murem,
  • przejedziemy fascynującą Pustynię Negev, Park Timna,
  • skosztujemy miejscowych przysmaków,
  • spędzimy chwilę w Ejlacie i ponurkujemy w Morzu Czerwonym podziwiając niesamowitą rafę koralową.

Terminy:

18-29 sierpnia 2018  (5 wolnych miejsc)

30 sierpnia- 09 września 2018 (4 wolne miejsca)

10-21 września 2018 (ostatnie wolne miejsce)

Grudzień 2018

Kwiecień 2019

Maj 2019

Czas trwania: 11 dni

Szczegółowy plan:

1 dzień:

Wylatujemy z Polski i po około trzech godzinach, późnym popołudniem lądujemy w Tel Avivie. Na lotnisku wynajmujemy samochód i ruszamy w stronę naszego mieszkania. Chwila na rozpakowanie bagaży i wychodzimy zobaczyć centrum najnowocześniejszego miasta Izraela. Poznajemy historię Tel Avivu – miasta zbudowanego raptem sto lat temu, od zera w zasadzie. Wieczór, kolacja, opcjonalnie spacer po plaży, pływanie w pierwszym na naszej drodze morzu – Morzu Śródziemnym.

2 dzień:

Pobudka wczesnym rankiem. Wychodzimy na plażę, później na jeden z najwyższych wieżowców miasta. Następnie opuszczamy nasze mieszkanie i jedziemy do Jafy. Zwiedzamy prastare miasto, podziwiamy port i oddalony o kilka kilometrów Tel Aviv. W końcu pierwsza dłuższa jazda – godzina w drodze by pokonać około 70km, które dzieli nas od Jerozolimy. Po przyjeździe i zakwaterowaniu się w nowym mieszkaniu wychodzimy w kierunku Starego Miasta. W trakcie spaceru zapoznajemy się z planem miasta, w którym spędzimy kolejne kilka dni, i które stanie się naszą bazą wypadową do zwiedzania innych, okolicznych atrakcji. W centrum miasta jemy obiad i do późnego wieczoru przemierzamy wąskie uliczki starej Jerozolimy. Tego dnia po raz pierwszy docieramy na słynne Wzgórze Świątynne, podziwiamy Zachodnią Ścianę zwaną Ścianą Płaczu, staramy się odwiedzić, choć na chwilę każdą z czterech dzielnic miasta: żydowską, muzułmańską, ormiańską i chrześcijańską – by doświadczyć różnorodności kulturowej kryjącej się w obrębach murów Jerozolimy.

3 dzień:

Przed wschodem pobudka i ruszamy samochodem na jeden z ciekawszych punktów widokowych na Jerozolimę. O wschodzie jesteśmy na miejscu – fotografujemy budzącą się Jerozolimę, rozmawiamy o obecnej sytuacji miasta – jego podziale na część żydowską i palestyńską – wyznaczamy linię rozdzielającą miasto na dwie części. Staramy się sięgnąć do korzeni konfliktu arabsko-żydowskiego. Następnie zjeżdżamy w okolice Ogrodu Oliwnego – patrzymy na Jerozolimę, tak jak widział ją Chrystus w ostatnich chwilach życia. Podziwiamy słynna Złotą Bramę – zamurowaną od setek lat. Do starego miasta wchodzimy przez Bramę Gnoją – poznajemy historię ośmiu bram – później spacerem przemierzamy mury Jerozolimy.  Dochodzimy do Wzgórza Świątynnego. Tym razem pierwsze odwiedzamy część muzułmańską: podziwiamy złotą Kopuła na Skale (dla muzułmańskiej części wycieczki możliwość wejścia i zobaczenia skały na której Abraham miał ofiarować swojego syna Izaaka i z której Mahomet miał wstąpić do nieba) i meczet Al Aksa – jedno z  trzech najświętszych miejsc islamu.

Następnie chwila w części żydowskiej – położonej dosłownie kilka metrów obok. Ściana Płaczu, uroczystość Bar Micwy, w której żydowscy chłopcy wchodzą w dorosłość.

Na koniec dnia wchodzimy w część chrześcijańską:

Przechodzimy przez Via Dolorosa – drogę po której Chrystus wędrował na miejsce kaźni, później będąc na Golgocie podziwiamy Bazylika Grobu Pańskiego. Późnym popołudniem opuszczamy mury starej Jerozolimy i wchodzimy na najwyższy budynek zlokalizowanego nieopodal dworca autobusowego by zobaczyć trupią czaszkę – możliwe drugie miejsce śmierci Chrystusa.

Do późnej nocy jesteśmy w obrębie starej Jerozolimy.

4 dzień:

Poświęcamy na zobaczenie terenów Palestyny.

Rano wyjeżdżamy z Jerozolimy i przez terminal 303 przedostajemy się na stronę palestyńską. Tysiące lat temu przechodził tędy Abraham, przechodził Jezus, teraz przechodzimy my. Oczywiście dawniej wszystko wyglądało inaczej – nie było wykrywaczy metalu, licznych kontroli. Choć trzeba powiedzieć, że łatwiej z Izraela się wydostać – to zajmuje chwilę. Trudniej wrócić.

Pierwsze dostajemy się do Betlejem – miejsca narodzin Chrystusa. Zwiedzamy chrześcijański skrawek miasta: Bazylikę Narodzenia Pańskiego, rozmawiamy z Palestyńczykami, którzy będąc chrześcijanami prześladowani są zarówno przez swoich bliskich jak i przez Żydów. Oglądamy dom otoczony dookoła dziesięciometrowym murem. Następnie jedziemy do miasta Hebron zobaczyć grobowce Abrahama, Izaaka i Jakuba – miejsce święte dla Żydów, chrześcijan i muzułmanów. Jeśli wystarczy nam czasu spróbujemy dotrzeć do Herodionu, by zobaczyć ruiny twierdzy wzniesionej przez Heroda Wielkiego.

Na wieczór, znów przez terminal 303 wracamy do Izraela.

5 dzień:

Pobudka o wschodzie Słońca i wczesny wyjazd z Jerozolimy na północ Izraela. Tego dnia mamy w planie dotrzeć pierwsze nad Jezioro Galilejskie. Zobaczymy kilka miejsc ważnych dla judaizmu i chrześcijaństwa – między innymi: Tyberiadę, Kafarnaum, rzekę Jordan – miejsce chrztu Chrystusa, Górę Błogosławieństw, na której Chrystus wygłosił „Kazanie na górze”, muzeum, w którym obejrzymy łódź sprzed dwóch tysięcy lat.

Następnie udajemy się na samą północ kraju, aż do granicy z Libanem. Docieramy do Rosh HaNikra, w której podziwiamy przepiękne, nadmorskie groty skalne, do niedawna dostępne tylko dla płetwonurków. Po godzinie ruszamy na południe do miasta Akko – miasta krzyżowców. Tu rozpoczynamy zwiedzanie od spaceru po murach miejskich, następnie wchodzimy na teren starego miasta by dostać się do podziemnych tuneli zbudowanych setki lat temu.

Po godzinie jazdy docieramy do ostatniego z zaplanowanych na dzisiaj miast: Hajfy – po Tel Avivie i Jerozolimie to trzecie pod względem wielkości miasto kraju. Wspinamy się na szczyt ogrodów bahaistycznych, następnie podziwiamy dzielnicę niemiecką i jaskinię Eliasza.

Wieczorem ruszamy w drogę do Jerozolimy.

6 dzień:

Ciekawe miejsca w nowej Jerozolimie:

Dzień rozpoczynamy od wizyty w Yad Vashem – Instytucie Pamięci Męczenników i Bohaterów Holocaustu. W okolicach południa, po lunchu odwiedzamy Muzeum Izraela, gdzie oglądamy kilka ciekawych ekspozycji, w tym Muzeum Księgi i znajdujące się w nim zwoje z Qmran.

Po południu wchodzimy na jeden z cmentarzy Jerozolimy by zobaczyć grób Oscara Schindlera i zrozumieć, dlaczego Żydzi na grobach nie składają kwiatów tylko kamienie.

Wracając do mieszkania zatrzymujemy się na moment na Jaffa Road przy przystanku autobusowym, na którym w 1996 wysadził się szahid mordując 45 osób.

Na koniec dnia jedziemy do Parku Narodowego Beit Guvrin, gdzie podziwiamy jaskinie kredowe, podziemne tunele, kopalnie.

Po zachodzie Słońca wracamy do Jerozolimy.

7 dzień:

Jerozolima i ostatnie chwile w mieście.

O poranku spacerujemy przez dzielnicę Mea Szarim – zamieszkaną przez ortodoksyjnych Żydów. Pierwsze wrażenie: jakbyśmy cofnęli się w czasie do przedwojennego polskiego miasta. Próbujmy porozmawiać z mieszkańcami – co proste nie jest, bo niechętnie zatrzymują  się by zamienić choć słowo z gojami. Najłatwiej kontakt nawiązać z młodszymi ludźmi. Fotografujemy i ruszamy do Miasta Dawida – tu przechodzimy podziemnym tunelem Hiskiasza.

Popołudnie spędzamy w starej Jerozolimie – każdy ma chwilę na zakupy, odpoczynek.

To ostatni dzień w mieście. Staramy się maksymalnie wykorzystać czas. Wieczorem odwiedzamy miejsca, które uznaliśmy za najciekawsze by ostatni raz spojrzeć, sfotografować, zachować je w pamięci.

8 dzień:

Rano wyjazd z Jerozolimy. Kierujemy się w stronę drugiego morza na naszej drodze – Morza Martwego. Droga prowadzi cały czas w dół. Kilometr za kilometrem, niżej i niżej. Otaczają nas zeschnięte kamienie, piasek. W końcu jesteśmy na ternie największej depresji na naszej planecie – naszym oczą ukazują znaki: -300, -350, -400 metrów pod poziomem morza. I w końcu woda. Morze Martwe. Jesteśmy na miejscu!

Zatrzymujemy się na jednej z nielicznych plaż – jakże innych względem tych, które znamy. Wchodzimy do słonej wody, w której trudno pływać, a jeszcze trudniej zanurzyć się głębiej. Później zażywamy słynnych kąpieli błotnych. Do końca dnia relaks i odpoczynek. Wieczorem dojeżdżamy do hotelu położonego ta terenie jednej z oaz. Dziś wyjątkowo wcześnie kładziemy się spać. Jutro musimy wstać jeszcze w nocy.

9 dzień:

Przedostatni dzień naszej podróży. By nie tracić czasu i poczuć się jak prawdziwi odkrywcy, budzimy się około 4tej nad ranem. Jedziemy chwilę samochodem i w końcu stajemy u podnóża słynnej Masady – twierdzy obleganej przez setki dni – izraelskich Termopil. Prawdopodobnie jako jedyni turyści tego dnia wędrujemy w ciemnościach po ścieżce prowadzącej na sam szczyt. Nad nami rozgwieżdżone niebo, wokół pustynia, w oddali wody Morza Martwego. Niesamowity moment! O wschodzie Słońca jesteśmy u bram Masady. Kolejne godziny spędzamy na przemierzaniu i poznaniu twierdzy: jej topografii, historii, sposobu obrony i oblężenia. Przed południem ruszamy na dół by samochodem wjechać na największą obecnie pustynię Izraela – Negev. Trzy godziny jazdy z przerwą w Parku Narodowym  Timna, gdzie podziwiamy przepiękne grzyby skalne, łuki i masę innych form geologicznych, i w końcu na wieczór docieramy do ostatniego miasta na naszej drodze – do Ejlatu.

Meldujemy się w hotelu i jeszcze wieczorem wychodzimy na plażę – przed nami ostanie, trzecie morze na naszej drodze: Morze Czerwone.

10 dzień:

Dzień poświęcony na relaks, odpoczynek. Pływamy w ciepłych wodach Morza Czerwonego, nurkujemy, opalamy się. Po obiedzie, dla chętnych możliwość powrotu na chwilę na pustynię – docieramy do Czerwonego Kanionu.

Wieczorem podsumowujemy całą wyprawę, dzielimy się wrażeniami, oglądamy nasze fotografie.

11 dzień:

Przed południem ostatnie chwile na zakupy, odpoczynek nad wodą, spacer po Ejlacie i po obiedzie jedziemy w kierunku lotniska. Oddajemy samochód, wsiadamy do samolotu i ruszamy w drogę powrotną do domu.

Mapa:

Koszt: 4800zł + przelot (około 500-1500zł) + wyżywienie (około 600-900zł)*

Pytacie często skąd bierze się taka cena naszej wycieczki i dlaczego jest tak „drogo”? Przygotowaliśmy w związku z tym małe zestawienie kilku bardzo popularnych na rynku ofert:

Biuro „X” Biuro „Y” Biuro „Z” wyjedzznami.pl
Czerwony Kanion
Eilat i relaks nad Morzem Czerwonym 2 dni 2 dni
Ilość osób w grupie Autokar 50 osób Autokar 50 osób Autokar 50 osób 8 osób
Wyżywienie Śniadania i obiadokolacje Śniadania i obiadokolacje Śniadania i kolacje We własnym zakresie (ok. 800 zł)
Ubezpieczenie W cenie W cenie W cenie W cenie
Bilety wstępu do zwiedzanych obiektów Dodatkowo płatne około 190 USD Dodatkowo płatne około 180 USD Dodatkowo płatne około 100 USD W cenie
Przelot W cenie W cenie W cenie Około 600 -1000 zł
4800 + 800 + 600 zł
=6200 zł
Cena za dobę: 507 zł 428 zł 552 zł 563 zł

*Przedstawiona oferta cenowa ma charakter informacyjny, nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 par.1 Kodeksu Cywilnego. Cena uwarunkowana jest również kursem walut i może ulec nieznacznie zmianie.

A więc jeśli jedynym kryterium wyboru oferty jest cena, a nie to co i w jakim stylu zobaczysz – prosimy: nie jedź z nami! Wybierz ofertę firmy Y (jest łatwa do znalezienia). Staniesz pod Ścianą Płaczu, zobaczysz starą Jerozolimę, kilka innych najbardziej znanych miejsc i za trzy tysiące „zaliczysz” Izrael.
Dlaczego jesteśmy najdrożsi? Bo jesteśmy najlepsi:)
Z nami spędzisz na miejscu niemal 2 razy więcej czasu. Przez prawie tydzień będziesz mieszkała/mieszkał w Jerozolimie (inne biura oferują noclegi w Betlejem, czyli po palestyńskiej stronie) i poznasz ją niemal jak swoje miasto. Zobaczysz wiele miejsc do których trafiają bardzo nieliczni turyści, wykąpiesz się w trzech morzach: Śródziemnym, Martwym i Czerwonym.

A co chyba najważniejsze: żadne z porównywanych biur podróży nie zapewni ci komfortu, jaki daje zwiedzanie w małej grupie (8 vs 50 osób!), nie zaprowadzi Cię do tak wielu interesujących miejsc, i prawdopodobnie nie zapewni wspomnień, które my gwarantujemy.