Norwegia

W trakcie wyprawy:

• zwiedzimy stolicę Norwegii – Oslo – odwiedzając gmach ratusza, park Vigelanda, Muzeum Łodzi Wikingów i skocznię narciarską na Holmenkollen,
  • zobaczymy spektakularny Lysefiord z dwóch słynnych punktów: Preikestolen i Kjerag,
  • odwiedzimy Flam z wyjątkową kolejką łączącą miasto i odległy szczyt w górach,
  • przejedziemy słynną drogę Troli i Atlantic Ocean Road,
  • podejdziemy pod jęzor lodowca Briksdalsbreen,
  • sprawdzimy czy Geiranger to faktycznie najpiękniejszy fiord Norwegii,
  • spędzimy kilka wieczorów przy ognisku i nocy pod namiotem w otoczeniu wspaniałej przyrody,
  • będziemy wypatrywać stad reniferów których za kołem podbiegunowym jest więcej niż ludzi,
  • zatrzymamy się na niezwykłych Lofotach. Wyspach pełnych poszarpanych skał i kolorowych rybackich osad,
  • odwiedzimy „dom niezachodzącego słońca” – przylądek Nordkapp.

Terminy: 17.07 -27.07.2018

Czas trwania: 10 dni

Szczegółowy plan:

Dzień 1   Oslo

Spotykamy się na lotnisku w Oslo. Jedziemy zostawić rzeczy w hotelu i zaczynamy przygodę. Na początek kilka atrakcji stolicy Norwegii. Zaczniemy od wyjazdy na wzgórze Holmenkollen. Tutaj ze skoczni narciarskiej zobaczyć można panoramę całego miasta. Dla rządnych ekstremalnych wrażeń możliwość zjechania na linie z wysokości belki startowej (Zip Line Hollmenkollen). Następnie udamy się do parku Vigelanda z charakterystycznymi  rzeźbami ludzkich postaci z brązu i kamienia. Wybierzemy się też do Muzeum Łodzi Wikingów, a resztę dnia spędzimy w centrum miasta. Tutaj wejdziemy do ratusza, zobaczymy wspaniały budynek opery, a wieczorem pokręcimy się po nowoczesnej dzielnicy Bjorvika. Wracamy do hotelu.

Dzień 2    Oslo – Lysefiord

Wyjeżdżamy z Oslo i kierujemy się nad Lysefiord – jeden z najpiękniejszych w krainie fiordów. Po drodze zatrzymamy się w Heddal. Tu znajduje się największy w Norwegii drewniany kościół klepkowy. Po dotarciu nad fiord zaczynamy pierwszy trekking. Przed nami podejście na Kjerag – głaz który utknął między dwoma większymi skałami niemal dokładnie 1000 metrów nad powierzchnią fiordu. Widok zostaje w pamięci na długi czas. Będzie też niezła okazja do zrobienia zdjęcia na nowe „profilowe” 😉  Całość trasy zajmie około 6 h (Przewyższenie 800 m). Po powrocie rozbijamy namioty, rozpalamy ognisko i odpoczywamy.

Dzień 3    Stavanger – Preikestolen – Odda

Po śniadaniu jedziemy do Stavanger. W 1969 roku odkryto pierwsze złoża ropy naftowej w Ekofisk – południowej części Morza Północnego. Dzięki temu Stavanger stało się kluczowym ośrodkiem przemysłu naftowego i dochodu norweskiej gospodarki. Aby lepiej poznać tą historię, zwiedzimy  Muzeum Ropy Naftowej i spędzimy kilka chwil w mieście. Następnie wracamy nad Lysefiord. Tym razem zajrzymy w inną część fiordu, na jeden z najbardziej znanych punktów widokowych w Norwegii – Preikestolen. Miejsce uznawane jest za najbardziej zapierającą dech w piersiach naturalną platformę widokową na świecie. Podejście na „kazalnice” nie jest specjalnie wymagające i zajmie nam około 4h, a widoki na górze wynagradzają z nawiązką wysiłek . Po zejściu ze szlaku wyruszamy na nocleg do Oddy.

Dzień 4    Odda – Flåm – Loen

Odda to miejscowość położona na krańcu Sorfjorden. W pobliżu zaczyna się szlak na Trolltunga – Język Trolla. To zdecydowanie jedna z najbardziej spektakularnych formacji skalnych w Norwegii. Co roku przyciąga turystów z całego świata, którzy przyjeżdżają, aby wspiąć się na szczyt i zrobić zdjęcie ze skalnej półki z widokiem na jezioro Ringedal 700 metrów poniżej.

*Trasa klasyfikowana jest jako „czarna”, a innymi słowy bardzo wymagająca, zarówno fizycznie jak i psychicznie Jej przejście to około 10-12h. Jeśli grupa wyrazi chęć wyjścia na Język Trolla, to my pójdziemy z przyjemnością.

Z Oddy wyruszamy do Flåm. To otoczone przez strome zbocza górskie, grzmiące wodospady oraz wąskie doliny, małe miasteczko. Tutaj wsiadamy do Flåmsbany – kolejki którą przejazd został okrzyknięty przez wydawnictwo Lonely Planet najbardziej niesamowitą podróżą pociągiem na świecie. Trasa rozpoczyna się we Flåm i wiedzie wzdłuż fiordu, aż do górskich szczytów. Tory wiją się wśród rzek,  głębokich wąwozów, i wysokich  wodospadów. Następnie wyjedziemy na punkt widokowy Stegastein. Wielka, 30 metrowa platforma wystająca ze zbocza górskiego sama w sobie jest atrakcją. Do tego fantastyczna panorama Aurlandsfjordu. Żeby dotrzeć do Loen przejedziemy przez tunel Lærdal. To najdłuższy drogowy tunel na świecie (24 510 m). Nocleg na kempingu w Loen.

Dzień 5     Loen – Stryn – Geiranger

Tego dnia czeka nas wyprawa pod Briksdalsbreen. Jeden z jęzorów lodowca Jostedal. Spróbujemy przyjrzeć się z bliska jak wygląda lodowiec który potrafi dolinę zamienić w fiord.

Potem wyjedziemy na Dalsnibe – szczyt górski wznoszący się na 1500 m.n.p.m. Stąd rozpościera się widok na najpiękniejszy fiord Norwegii – turkusowy Geirangerfjord. Prawdziwy klejnot w koronie norweskich fjordów, wpisany na listę UNESCO. Otoczony majestatycznymi, ośnieżonymi szczytami górskimi, niezwykłymi wodospadami i roślinnością – nikogo nie pozostawia obojętnym. Z Dalsniby zjedziemy do miasteczka nad fiord.  Będzie okazja żeby złapać za nos wielką figurę trolla, zrobić zakupy w licznych sklepikach z pamiątkami i żeby wysłać kartkę znajomym z maleńkiej poczty w Geiranger. Nocleg w Geiranger

Dzień 6    Geiranger – Droga Trolli – Andalsnes

Jeszcze przez chwilę zostajemy w Gejranger. Wybierzemy się na krótki trekking, by zobaczyć słynny wodospad „Siedem Sióstr”. Opuszczając Gejranger zatrzymamy się na chwilę na punkcie widokowym Ørnesvingen.  Wyruszamy w drogę. Mamy przed sobą  jedną z największych atrakcji turystycznych Norwegii, będąca żelaznym punktem większości wycieczek, czyli Drogę Trolli lub Drabinę Trolli. W nazwie tej jest sporo prawdy, ponieważ widok z góry na wąską i stromą szosę (o nachyleniu sięgającym miejscami 12%) z jedenastoma bardzo ostrymi zakrętami w istocie przypomina drabinę. Tą drogą zjedziemy w dół do Andlsnes, gdzie zjemy obiad. Po chwili odpoczynku wyruszymy na kolejny genialny punkt widokowy – Rampestreken. Widok z góry jest naprawdę spektakularny. Na nocleg wyruszymy na północ, w kierunku oceanu.

Dzień 7    Andalsnes – Atlantic Road – Trondheim

Zostawiamy skalne trolle i wyruszamy w kierunku Atlantic Ocean Road. Biegnie ona przez archipelag kilku małych wysp i szkierów w zatoce Hustadvika, odsłoniętej część Morza Norweskiego. Droga Atlantycka to niezwykłe dzieło drogowe, które tworzy system  8 mostów i grobli.

Jadąc nią ma się wrażenie podróży przez otwarty ocean, a największe wrażanie robi jazda mostami podczas sztormu, kiedy fale fale przelewają się przez drogę.

Po południu dotrzemy do Trondheim. W mieście żyje około 200 tys ludzi, co czyni je trzecim co do wielkości miastem w Norwegii. Idziemy zobaczyć katedrę Nidaros – największą świątynię w całej Skandynawii. Odwiedzimy też dzielnicę Bakklandet. To pełna kolorowych domów i sklepików historyczna część miasta. Wieczorem czas wolny na spacer i zakupy.

Dzień 8    Trondheim – Lofoty

Wyruszamy w długą drogę na północ. Zatrzymamy się na chwilę w Centrum Koła Podbiegunowego (66°33’39″N). Następnie jedziemy dalej aż do Bodo,  gdzie wsiądziemy na prom. Przed nami 3 godzinny rejs na Lofoty!

Nocleg na Lofotach

Dzień 9     Lofoty

Ostre i poszarpane szczyty górskie, głębokie fiordy, głośne kolonie ptaków, kolorowe domki w rybackich wioskach i ciągnące się w nieskończoność plaże. Do tego wszystkiego dzień polarny podczas którego słońce wypełnia niebo czerwono-żółtym światłem, niczym trwający nieco dłużej wschód i zachód Słońca jednocześnie… Piękno tego archipelagu jest naprawdę zniewalające.

Zaczniemy od miejscowości o bardzo trudnej nazwie – Å.  Później wyruszamy do Reine. To zdecydowanie jedno z najpiękniejszych miejsc na Lofotach. Wyjdziemy na Reinebringen skąd rozpościera się wspaniały widok na okolicę. Następnie udamy się na piaszczystą plażę w Haukland. Biwak, ognisko, itd

Dzień 10    Lofoty

Zostajemy na Lofotach. Tego dnia zobaczymy Henningsvær – kolejną bajkową wioskę w której znajduje się słynne boisko piłkarskie z którego ze wszystkich stron rozpościera się widok na morze. Dotrzemy też do Svolvær – największego miasteczka na Lofotach. Podejdziemy pod słynną skałę Svolværgeita (Kozioł) i może spróbujemy przeskoczyć z rogu na róg. Lofoty to też doskonałe miejsca do wędkowania, więc kolację spróbujemy sobie złowić 😉 Na nocleg udamy się w stronę Narwiku.

Dzień 11      Lofoty – Tromso – Alta

Opuszczamy Lofoty i jedziemy na daleką północ Norwegii. Po drodze zatrzymamy się w Tromso – norweskim Paryżu. To stolica norweskiej mody. W mieście znajduje się najdalej na północ wysunięty uniwersytet na ziemi i najdalej na północ wysunięty działający browar na ziemi 😉 Zobaczymy też pomnik najsłynniejszego obywatela miasta – pana Amudsena. Wyruszamy do Alty i po drodze rozglądamy się za stadami reniferów i wioskami Saamów – rdzennych mieszkańców Laponii. W Alcie odwiedzimy muzeum rytów skalnych nad brzegiem morza. Najstarsze z nich mogą mieć nawet 6 000 lat. Nocleg w Alcie

Dzień 12      Alta – Nordkapp – Alta

Tego dnia udamy się na Nordkapp – przylądek północny – dom niezachodzącego słońca. Potężna skała wznosząca się prawie 300 m nad morzem to cel dla wielu wypraw na północ i trudno się temu dziwić. Tutaj zobaczymy słynny globus, bazę turystyczną i pomnik „dzieci Ziemi”. Dotrzemy też na Knivskjelodden – najdalej na północ wysunięty punkt kontynentalnej Europy. No nocleg wrócimy do Alty

Dzień 13

Przejazd na lotnisko i powrót do domu

Koszt: 5 300 zł + przelot (300 -700 zł) + wyżywienie

*Przedstawiona oferta cenowa ma charakter informacyjny, nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 par.1 Kodeksu Cywilnego. Cena uwarunkowana jest również kursem walut i może ulec nieznacznie zmianie.